Apa yang anda makan secara drastik boleh menjejaskan banyak aspek kesihatan anda termasuk risiko penyakit kronik seperti penyakit jantung, kencing manis dan kanser. Perkembangan kanser khususnya, telah terbukti sangat dipengaruhi oleh diet anda terutama makanan anti kanser. Banyak makanan yang mengandungi sebatian bermanfaat yang boleh membantu mengurangkan pertumbuhan kanser. Terdapat juga beberapa kajian yang menunjukkan bahawa pengambilan makanan tertentu yang lebih tinggi boleh dikaitkan dengan risiko penyakit yang lebih rendah.

20 jenis makanan anti kanser

1. Epal

Epal sehari adalah buah terbaik menghalang kanser. Buah-buahan yang  mengandungi vitamin C merupakan makanan anti kanser yangmempunyai antioksidan yang kuat di samping serat dan fitokimia yang sihat. Sebatian khas termasuk quercetin, flavonoid yang menunjukkan sifat anti-radang dan antioksidan, epicatechin dalam epal merah,  boleh memberi manfaat kepada tubuh manusia melalui anti-kanser dan kesan pembekuan radikal bebas.

2. Artichoke

Ekstrak dari bahagian yang dapat dimakan dari artichokes menunjukkan kesan anti-tumor terhadap kanser payudara. Walaupun sel normal tidak terjejas secara negatif, ekstrak menghalang pertumbuhan sel-sel kanser dalam cara yang bergantung kepada dos. Masukkan artichoke sebagai sebahagian daripada diet biasa anda.

3. Bok Choy

Bok choy serba lengkap dengan vitamin A, C, dan K serta pelbagai flavonoid antioksidan sebagai salah satu makanan anti kanser yang baik. Ciri-ciri ini mungkin sebahagian daripada hubungan antara sayuran ini kepada pencegahan kanser dan pengurangan tekanan oksidatif sering dikaitkan dengan penurunan risiko kanser.

4. Brokoli

Pucuk brokoli sedikit berbeza daripada brokoli biasa. Sebenarnya, satu percambahan mengandungi semua sulforophane yang ada di dalam tumbuhan brokoli yang matang sehingga sumber yang tertumpu ini memberikan manfaat yang lebih besar. masukkan brokoli pada salad atau roti sandwich untuk meningkatkan rangsangan anti kanser.

5. Kucai

Makanan anti kanser seperti bawang putih dan bawang merah, kucai juga merupakan sebahagian daripada genus Allium dan mengandungi sebatian organosulfur yang bertanggungjawab terhadap bau dan rasa sayur-sayuran ini selain manfaat anti kanser. Kucai lebih dari sekadar hiasan dalam diet anda dengan memaksimumkan potensi makanan anda dalam salad, sup dan makanan pembuka selera.

6. Kacang Parang

Seperti jenis soya lain  dan banyak jenis tumbuhan yang kita makan setiap hari, edamame atau kacang parang mengandungi phytoestrogens yang sihat. Satu cawan buah edamame mengandungi 8 gram serat selain isoflavon antioksidan daidzein dan genestein. Kajian menunjukkan bahawa makanan anti kanser ini dan lain-lain seperti saponin dalam edamame dan soya lain boleh melindungi daripada kanser dan selamat digunakan.

7. Bawang putih

Bawang putih mengandungi antioksidan yang dipanggil allicin, yang boleh membantu mencairkan darah dan memberikan manfaat melawan kanser. Kajian baru-baru ini mengenai kesan penggunaan bawang putih pada kanser perut, kolon, paru-paru, payudara dan prostat menyimpulkan bahawa bukti yang ada merujuk kepada pencegahan dengan penggunaan bawang putih.

8. Halia

Satu lagi kuasa kesihatan jantung yang ada di dalam dapur anda, halia adalah anti-radang  yang kuat kerana gingerol dan sebatian antioksidan fenol yang lain. Selain itu, halia boleh digunakan untuk menenangkan perut yang boleh menjadi ubat semula jadi yang bermanfaat jika menjalani rawatan kanser.

9. Teh Hijau

Selain menyokong penghidratan, teh hijau mengandungi antioksidan yang kuat termasuk flavanol, epigallocatechin-3-gallate (EGCG), yang dapat menghalang pertumbuhan sel kanser. Teh hijau juga mengandungi asid amino L-theanine, yang dikenali untuk menenangkan. Ini dapat membantu semasa mengalami tekanan, seperti menjalani rawatan kanser.

10. Leek (Bawang peral)

Satu lagi ahli keluarga allium yang serupa dengan kucai dan bawang putih, leek boleh menjadi sayuran yang tidak dinilai. Dengan konsistensi yang lembut dan kenyal dan rasa ringan, bawang merah tinggi dalam antioksidan anti-kanser seperti allcin dan quercetin sebagai tambahan kepada serat, vitamin dan mineral.

11. Bayam

Kaya dengan vitamin termasuk asid folik yang sihat untuk jantung, vitamin K dan A, kalsium dan besi, bayam adalah sayuran berdaun hijau serba boleh dan lazat. Sesetengah orang yang menjalani rawatan kanser berisiko untuk anemia, jadi nutrien dalam bayam boleh membantu jika dimasukkan ke dalam diet.

12. Tempeh

Tempeh adalah produk soya yang difermentasi yang sangat serba boleh dan lazat. Satu lagi bentuk produk soya, ia mengandungi antioksidan isoflavon daidzein dan genestein sebagai tambahan kepada saponin, asid fenolik dan asid phytic. Ia bertindak antioksidan dan sedang dipelajari untuk potensi menghentikan sel-sel kanser daripada merebak.

13. Tauhu

Soya mengandungi sebatian antikanser termasuk mineral, serat, antioksidan dan lemak tak tepu. Tauhu mengandungi sebatian seperti estrogen. Terdapat berita ia juga dapat menimbulkan risiko kanser yang berkaitan dengan hormon. Bukti menunjukkan ini tidak benar dan ia selamat dan bermanfaat untuk dimasukkan ke dalam diet.

14. Avocado

Avocado atau alpukat kaya dengan glutation, antioksidan yang kuat yang menyerang radikal bebas dalam tubuh dengan menghalang penyerapan usus lemak tertentu. Mereka juga membekalkan lebih banyak kalium daripada pisang dan merupakan sumber beta-karotena yang kuat. Para saintis percaya bahawa alpukat juga berguna untuk merawat virus hepatitis iaitu penyebab kanser hati, serta punca kerosakan hati yang lain.

15. Lobak

Lobak mengandungi banyak beta karotena, yang boleh membantu mengurangkan pelbagai jenis kanser termasuk paru-paru, mulut, tekak, perut, usus, pundi kencing, prostat dan payudara.

16. Kale

Kale mempunyai sebatian nitrogen yang boleh membantu menghentikan penukaran lesi tertentu kepada sel-sel kanser dalam tisu sensitif estrogen. Di samping itu, isothiocyanates, fitokimia yang terdapat pada sayur kale disyaki untuk menyekat pertumbuhan tumor dan menghalang bahan penyebab kanser daripada mencapai sasaran mereka.

17. Cendawan

Cendawan shiitake, maitake, reishi, agaricus blazei murill, dan coriolus versicolor muncul untuk membantu tubuh memerangi kanser dan membina sistem imun. Cendawan ini mengandungi polysaccharides, terutamanya Lentinan, sebatian kuat yang membantu dalam membina imuniti. Ia adalah sumber Beta Glucan. Terdapat juga protein yang dipanggil lektin, yang menyerang sel-sel kanser dan menghalang mereka daripada berkembang.

18. Rumpai laut

Rumpai laut dan sayur-sayuran laut lain mengandungi beta-karoten, protein, vitamin B12, serat, dan klorofil, serta asid lemak penting chlorophylones yang boleh membantu memerangi kanser payudara. Banyak sayuran laut juga mempunyai kepekatan tinggi potassium mineral, kalsium, magnesium, besi, dan iodin.

19. Tomato

Lycopene adalah sebatian yang terdapat dalam tomato yang bertanggungjawab terhadap warna merahnya serta sifat anti-kansernya. Beberapa kajian mendapati bahawa peningkatan pengambilan lycopene dan tomato boleh menyebabkan risiko kanser prostat berkurang. Untuk membantu meningkatkan pengambilan anda, sediakan hidangan atau dua tomato dalam diet anda setiap hari dengan menambahkannya kepada hidangan sandwich, salad, sos atau pasta.

Garam buluh

Garam buluh telah terbukti dari segi saintifik dapat mencegah kanser dan juga penyakit-penyakit kronik yang lain. Amalan pengambilan garam buluh dalam kehidupan seharian dapat membantu anda kerana sumber mineral yang terkandung didalamnya diperlukan oleh tubuh badan anda. Ini secara tidak langsung merawat anda dari dalam badan dan telah diamalkan oleh penduduk korea yang menjadi rahsia rawatan tradisional mereka sejak beribu tahun dulu hingga kini. KLIK SINI untuk tahu lebih lanjut tentang garam buluh. KLIK SINI